23 augusti 2009

Som på tv

Möblerade alldeles nyss om på mitt lilla klaffbord till mediacenter för att skapa bättre ergonomiska förutsättningar. Känns som en särskilt vettig sak att göra med tanke på att höstterminen börjar i morgon och jag kommer sitta här och skriva ännu mer. Mot slutet av uppsatsskrivandet i vintras var inte ryggen glad. Och jag får verkligen skylla mig själv som har en pinnstol som datorstol.

Nu har jag kopplat in ett externt tangentbord och mus för att kunna ha datorn högre upp, skärmen i ögonhöjd. Det funkar bra, men en oväntad effekt som jag inte hade tänkt på är att det nygamla tangentbordet låter annorlunda. Laptopens tangenter var så mycket tystare. Det här nya har mer bas i smattret och låter som när folk på tv sitter vid datorn och skriver. Det är ett ljud jag alltid har stört mig lite på, att det måste låta så mycket när de skriver mail på tv. Det är orealistiskt och övertydligt. Att de ska göra en så stor grej av det liksom. Och så klickar det ashögt när de trycker på "Send" (fast de tvekade inför att skicka, nästan jämt tvekar de) i det påhittade mailprogrammet. Och nu låter mitt tangentbord exakt så där. Tar jag dessutom en tankepaus mellan meningarna och blickar ut genom fönstret (vilket sker, det gör det) är det typ exakt som i Sex and the city. Måste alla ljud vara oljud? Finns det några bra ljud kvar nuförtiden? Typ. Förutom att jag inte skulle skriva just så.

Det klickar ganska fint, både om tangenterna och musen. Men det är det där med att ändra sig. Jag har ju stört mig så mycket på tv-smattret. Får jag tycka att samma ljud är ok hemma hos mig...

Inga kommentarer: