29 juli 2008

Utflykt med tåg

Det var nog flera år sedan jag åkte tåg, bortsett från tunnelbana och pendeltåg, de räknas inte som riktiga tåg. I helgen åkte jag tåg och när man åker tåg mellan Stockholm och Eskilstuna nuförtiden får man åka i de nya gigantiska tvåvåningstågen, grå framtidsvisionmonster. På biljetten stod det inget platsnummer, så fritt fram för att ta plats på andra våningen!

Jag tror mina förväntningar höjdes en del just för att det såg så modernt ut utanpå, jag förväntade mig lite häftiga funktioner. Det enda jag stötte på var dörrarna inne i vagnarna som jag inte kunde öppna, jag var för omodern. Jag tog i handtaget, fast man inte skulle göra något alls, bara stå där. En besvikelse var radion som finns inbyggd mellan stolarna, fungerade inte alls, bara brus. Inte heller mobiltelefonen hittade någon mottagning. Men det var svalt, så svalt att jag plockade upp en extra tröja mitt i värmeböljan.

Det som jag framförallt ville berätta från den här tågresan observerade jag strax före avresan tillbaka till Stockholm. När det var dags för grå monstret att börja rulla måste konduktören kolla att allt var ok, och när det var det blåste hon i en visselpipa. Använder man visselpipa nuförtiden?? Det var trevligt tycker jag, och överraskande. En liten visselpipa bland allt automatiskt. Den som åker tåg oftare än jag kan få berätta om visselpipan är standard eller om det var min konduktör som skiljer sig från konduktörsmängden.

2 kommentarer:

Unknown sa...

javisst är det ett trevligt ljud, i sammanhanget i alla fall. vet inte om det alltid sker vid avgång elelr om det är upp till tågets konduktör. hur som helst så tänkte jag också på det ljudet vid min senste tågfärd. att visselpipa kan låta väldigt skarpt och otäckt, men också som något gammalt och fint. åter igen är det ofta sammanhanget som styr.

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

så det var visselpipa på din resa också, vi ser ett mönster alltså! :)