21 december 2011

Hur låter julen?


Innan Julen slukar oss; vilka ljud förväntar du dig av julhelgen?

För min del kommer helgen att inledas med omkring två timmars resa norrut från Stockholm, med buss, tunnelbana, buss, bil. Och katt. Räknar med fullsatt buss mellan Tekniska högskolan och Norrtälje, folks packningar och klappar som ska knölas in ovanför och mellan sätena. Min katt har åkt ganska mycket buss. Ibland kommer det bara några små klagoläten från buren på hela resan, andra gånger höga och förtvivlat missnöjda rop hela vägen. På tunnelbanan blir hon tyst.

När jag anländer till min juldestination ska jag släppa ut katten i ett hus hon har varit i flera gånger förut, men nu finns en ny främmande katt där - och kanske en gran. Jag tänker mig att de här omständigheterna - främmande katter och träd inomhus - kan komma att prägla helgens ljudbild en del. Saker kommer att falla i golvet och vissa gå sönder, mattor skrynklas under vilda jakter och fräsanden.

En förhoppning som jag har inför min julvistelse på landet är att få omge mig av tystnad. Inte hela tiden, men kontrasten mellan min vanliga ljudvardag - stockholmsmiljöer med trafiken ständigt närvarande, ibland precis utanför fönstret, ibland på håll - och platserna på landet ser jag fram emot. För att jag riktigt ska uppleva avbrottet från vardagen vore det bra om det ligger snö på mark och träd, för extra ljuddämpning. Jag vill kliva in i en bomullsbubbla, för några dagar. Och jag har planer på längre och kortare snöknarriga promenader.

Tv tror jag också kan bli ett av mina julljud. Det har jag inte hemma hos mig, inte den där apparaten som står på medan man är i ett annat rum och pysslar så att man bara hör den. I lagom mängd kan det också bli en fin kontrast.

Det var några av mina ljudförutspåelser. Nu vill jag veta vilka ljud du omger dig av till helgen! Och vilka ljudminnen har du från tidigare jular?

3 kommentarer:

Moki sa...

Julen lät rätt trist, med undantag av ett antal ljud från mobilen.
Mellandagarna lät bättre!

Oliver Oxenfriis sa...

Fantastisk bild, vem har gjort den?

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

Tack, för den har jag själv gjort för länge sen. Lustigt nog har jag en sån där katt nu. Och en sån brödrost. Man får tänka sig för när man ritar.