16 oktober 2012

Jubileum! 5 år och 300 ljud senare.

För exakt fem år sedan var jag nyinflyttad i Stockholm. Innan dess hade jag gått på några olika konstskolor och under den tiden börjat spela in lite ljud i min egen vardag. Som jag minns det idag tillkom bloggen till följd av en lust att få snöa in på ett särskilt område och att några specifika ljudupplevelser dröjde sig kvar i minnet, dem vore det roligt att försöka berätta om. Att det skulle bli just ljuden jag skulle ägna den tänkta bloggen åt var inte självklart. Det stod mellan ljud och papper. Jag gillar papper; olika typer av papper, föremål av papper, doften av papper, pappershantverk... Men det blev ljud och ämnet sinar aldrig (även om det kan bli väl luftigt mellan inläggen ibland). 300 inlägg om vardagsljuden har det blivit så här långt.

Det är inte ofta jag går tillbaka och läser gamla inlägg men när jag gör det förvånas jag faktiskt av alla ljudreflektioner jag skrivit ner under åren. Detta jubileumsinlägg får därför bli en liten kavalkad av texter från hösten 2007 fram till idag. Varsågod!
Om femåringen Kitchen Sink Sounds får önska sig något i present är det förstås en berättelse om ett ljud nära dig.

Inga kommentarer: