27 oktober 2007

Kanske det finaste jag hört - ett ljudminne från bildäck

Mitt år på ön var slut, pappa hjälpte mig att flytta med Saaben. Vi satt i den och väntade på att få köra i land. Man fick inte starta motorn. Fönstret på min sida måste ha varit öppet, annars hade jag inte hört det. När färjan började öppnas kom ett ljud som var otroligt vackert. En enorm klang spred sig på bildäck, dånande i flera toner, och jag tänkte att de här klangerna finns det många som skulle vilja komponera. Det var så perfekt, tonerna som avlöste varandra och spelade tillsammans. I en sån situation tänkte jag förstås att jag skulle ha tagit upp detta fantastiska, men det var inte aktuellt att börja leta efter md:n som låg nånstans där bak i flyttlasset, jag hade antagligen bara missat alltihop, så jag fick bara lyssna medan det pågick. Jag har ofta tänkt på det där ljudet, att jag borde spela in det om jag åker igen, men kanske ska det vara en engångupplevelse, ett one-day-sound. I minnet kommer jag ihåg det, och inget har nog låtit bättre.

1 kommentar:

tfutfu sa...

Hur lät det här ljudet? Kan du inte försöka beskriva? :)