17 oktober 2007

Vinden, knarkkillen och glassbilen

Bloggen är inne på sin andra dag i livet, har förmodligen inte blivit funnen av nån än, men är inte mindre värd ett nytt inlägg för det. Det blir en lista över de läten som hittills präglat onsdagen.
  1. Många timmar innan jag skulle komma att lämna sängen på förmiddagen vaknade jag till och fick med mig ett kort stycke av den konversation som fördes på utsidan av sovrumsväggen. "...hålla koll på killen...knark...". Männen gick in genom porten och mer hörde jag inte. Ett hyreshusdrama?
  2. Det blåste också mycket under natten och morgonen, det tänkte jag på under dom vakna stunderna, det var fint.
  3. Och så åker glassbilen omkring i krokarna. Den signalen väcker inga särskilda tankar numera. Inte som när jag var liten och mer eller mindre tvångsmässigt måste springa ut på balkongen när jag hörde melodin. Förresten läste jag av en slump om dopplereffekten igår, hade glömt vad det var, eller kanske hade jag faktiskt aldrig ens lärt mig det. I så fall om någon berättat det för mig men då lyssnade jag väl inte. När man hör glassbilen kan man tänka på dopplereffekten, det kan ge signalen ett nytt lyssnarvärde för vuxna som inte längre blir entusiastiska av att en bil (full med glass) kan spela.

Inga kommentarer: