7 februari 2008

Älsklingsljud: en lista och en uppmaning


Jag har tagit mig för att sammanställa en lista över älsklingsljud. De är inte mina egna utan hämtade från DN På Stan:s frågekolumn "Hej konsument!". Jag bryr mig inte om att skriva vems älsklingsljud det är, kända namn är en annan historia. Varsågod!

fiskmåsar
skogsljud och bra musik
applåder
en anklever i stekpannan
mellotron
pipljudet i tramporgeln
regn på fönsterbläcket
tystnad
tjocka plastpåsars prassel
tapirer som parar sig
koltrast
radio
skratt
lou reed
min fästmö som somnar medan jag läser
när ångbåtarna hälsar på varandra
sirenen som går på redaktionen när tt flashar för en nyhet
introt till sportnytt
gamla tåg
åska

Hela "Hej Konsument!"-kolumnerna går att läsa här >>


Så till uppmaningen. Besökare på denna sida (jag har hört att de finns), berätta om ditt älsklingsljud! "Älsklingsljud" kan bli ett fint återkommande inslag här. Lämna ditt bidrag som kommentar under det här inlägget. Tack på förhand för de ljud jag hoppas på att få!

11 kommentarer:

mamma sa...

Jag tycker om att vakna mitt i natten när det är snöstorm och höra snöplogen dundra förbi. Det känns tryggt

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

vad fint! tack för listans första punkt, mamma!

arnebe sa...

basstrumman paa roland tr-808, och lyden av en katt som sover paa mitt ansikt

Unknown sa...

ett älsklingsljud är ljudet av rullande cykeldäck mot torr grusväg i nedförsbacke. gärna med tallskog omkring som resonans. vill aldrig att det skall sluta.

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

jag kan höra det. har nog inte uppskattat det nog hittills, ser fram emot nästa cykeltur på torr grusväg!

Anonym sa...

Jag tycker om ljudet av pappas SAAB 900 lättviktsturbo. När jag bodde hemma visste jag alltid vem som kom på banan när jag hörde det ljudet. Bästa delen av ljudet var nog just det när den stannade för att svänga från grusväg till uppfarten som består av större grus. Det lät/låter som gruset och bilen blev rasande på samma gång. Till och med nu när jag bor på fjärde våningen i lägenhetshus hör jag så väl när pappas bil saktar ner och parkerar.

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

intressant att flera personers favoritljud involverar grus! Emma: jag har aldrig tänkt in ett humör i pappas billjud, men det är nog så, lite raseri i svägen.

Anonym sa...

ljud jag tycker om idag:
-ljudet av dimmig vind mot min täckjacks-luva
-tystnaden när jag märker att jag faktiskt inte har något att tillägga till det du sagt, och det är ok
-ljudet min telefon gör när jag får sms och telefonen ligger på mattan eller i sängen biip-burrburrburr
-ljudet av hur jag föreställer mig att det skulle låta ifall jag skulle lägga mitt öra mot ditt skulderblad och försöka sondera Vem Du Var
-ljudet av cyklar som låses upp

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

det är som poesi... tack för alla fina ljud, hoppas det kommer fler!

Unknown sa...

Ett favoritljud som jag har är när man är på väg upp för backen i skidliften och fästet till linan på liften passerar genom hjulen som håller liften på plats.. Dddunk ddunk..

Ett annat favoritljud är ljudet av varmt vatten som hälls upp till en kopp te.

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

Jag kan höra precis hur det låter, liftljudet, fast jag inte varit i fjällen på fjorton år. Fascinerande hur särskilda ljud kan lagras i minnet och framkallas bara av att tänka på fenomenet i fråga.

Apropå varmt vatten har jag hört att det skulle låta olika beroende på om man spolar med varmt eller kallt vatten i kranen. Men har inte lyckats höra det själv än.