8 februari 2008

Röster i radio

När frukosten var uppäten blev jag sittande, det pågående radioprogrammet "Vetandets värld" på P1 var alltför intressant för att lämna köket. Det handlade om röster. Mestadels hesa. Först var det Bonnie Tylers. I vuxen ålder blir jag obekväm av att höra henne, förmodligen på grund av jag sedan mellanstadiet har ändrat smak. Hur som helst så behöver hon inte förställa sin röst alls för att låta som hon gör, till skillnad från många sångare i band där idealet är ett distat skrik. En röstpedagog (eller om yrket hette något annat...) berättade om hur man kan lyckas låta som dessa sångare gör utan att alldeles paja stämbanden.

När det gäller mina egna stämband är jag rätt nöjd. Jag tycker inte om att höra mig själv, men jag behöver sällan ta i extra för att höras. Jag vet inte vad det beror på, men det är bra. I klassrum till exempel. Däremot har jag lagt märke till att högläsning gör mig hes. I annat fall kan jag prata och prata, men efter en stunds läsande högt ur en bok blir rösten trött. Jag antar att jag gör något omedvetet med stämbanden när det finns lyssnare. Skönt att jag har lämnat grundskolan.

Lyssna på "Vetandets värld" >>

Inga kommentarer: