7 februari 2008

A som i...audio

Under dagen på universitetet kom det fram att min miniuppsats från förra kursen, Stadsliv, fick ett bra betyg, ett betyg som jag knappt trodde fanns i verkligheten. Jag blev förvånad och glad. Jag som inte hade kommit fram till något särskilt, utan snarare mest orienterat mig inom ett område som jag tycker är spännande. Jag kallade arbetet "Ljuden och staden" och tittade på vad ljud kan spela för roller i stadsrummet. Utifrån begreppen offensivt och defensivt ljud visade jag på olika sätt att tänka om/hantera/använda ljud i planeringen av staden, främst med exempel från Stockholm.

Kort sammanfattat handlade avsnittet om det defensiva om hur ljud formar staden, t.ex. genom anpassningar efter bestämda bullervärden för "god bostadsmiljö" - ljudet som något vi ska skyddas emot. I uppsatsens andra del handlade det om ett mer offensivt förhållningssätt, hur ljud kan användas som en medveten del i en miljö. Här utgjorde nätverket Urban Sound Institute (som bl.a. ligger bakom ljudinstallationerna i Gallerian intill Sergels torg) ett av mina exempel. Att se på ljud som något relativt, vars kvalitet beror på sammanhanget, blev ett centralt tema i uppsatsen. Buller är inte alltid buller.

Effekten av det glädjande betyget blev att jag känner mig uppmuntrad att fortsätta på detta spår! Än är det inte bestämt vad den kommande fältveckan i Visby ska ägnas åt...

Inga kommentarer: