17 oktober 2008

"Att läsa högt är som att hänga ut sina kalsonger på ett klädstreck"

Krister Henriksson om att läsa in ljudböcker. Det pratas och skrivs inte mycket om ljudböcker tycker jag. Men de är bra, om det är rätt röst. Jag är rätt kinkig med röster, så jag antar att det finns en del ljudböcker jag skulle välja bort av den anledningen.

En röst jag gärna skulle vilja slippa är telefonbankkvinnans. Hon skriker nästan, lite barskt med "rökröstvarning". TILLGÄNGLIGT BELOPP PÅ KONTOT ÄR HUNDRATJUGOTRE KRONOR OCH SJUTTIOÅTTA ÖRE. Jag önskar att de bytte ut rökröstkvinnan med en mer sympatisk röst. Ta någon som är populär bland ljudböckerna, ta Krister till exempel. Måste saldot förresten läsas upp av en "neutral" röst, och anses rökkvinnans röst representativ på något sätt? Dags att uppdatera, banken!

Ett par ljudböcker som jag tyckte om att lyssna på:
  1. Barbro Lindgrens Loranga, Masarin och Dartanjang i uppläsning av Toivo Pawlo.
  2. Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri, uppläst av Hamadi Khemiri.
  3. Priset på vatten i Finistère, skriven och uppläst av Bodil Malmsten.
Det finns nog många röster jag gillar, om jag tänker efter. Jag ska göra det...

Inga kommentarer: