10 december 2009

Ljudkalender

Upptäckte härom dagen att P1:s Mitt i musiken har en ljudjulkalender. Ett ljud om dagen, efter önskemål från lyssnarna. Eftersom jag inte hade hängt med från början kollade jag på hemsidan vilka ljudluckor som öppnats under månadens första dagar och fann bland annat islossning. Islossning som jag ju har skrivit om, förra vintern tror jag det var. Det är spännande. Och jag insåg alldeles nyligen att jag kan få uppleva såna ljud här i min nya bostad. Har nämligen en fin liten sjö i närheten. Inte inom synhåll men inte heller längre bort än att smällarna och dundret borde nå hem till mig. Jag hoppas på det.

Jag har också tagit reda på att den här fina sjön brukar plogas av kommunen så att det går att åka skridskor och det var en glad nyhet! Jag är uppvuxen med tillgång till en liten skridskodamm och åkte och åkte. Katten Kattis följde med. Det var en damm som morfar gjorde för att ha kräftor i, men som mest kom att uppskattas som skridskoarena. Det kom ingen kommun och plogade dammen eftersom det var morfars egen damm, utan pappa plogade bort snön för hand och sen åkte vi, i timmar! Någon gång också i mörkret med marschaller runt omkring och blinkande stjärnor och flygplan ovanför. Den här skridskouppväxten har gjort att jag tycker om ljuden av skridskoskär mot isen. Och blir det kallt nu, som de pratar om, kan jag få uppleva både det och dundret och smällarna. Det vore nåt.

Inga kommentarer: