5 februari 2009

I magen på sjön

Den föregående helgen var jag på landet och det blev bara kallare och kallare medan jag var där. Minns att minus tio nämndes någon gång under lördagen eller söndagen. Det blev två promenader, båda i närheten av sjön. Då och då, ganska ofta faktiskt, kom det mullrande ljud från den. Dämpade som om de var långt borta, men de var nära, under isen. Det kurrade och bullrade i sjöns mage. Trots att ljuden var så dämpade hade de stor effekt, det blev mer spännande att promenera med dem intill. Stämningsfullt och lite dramatiskt vill jag påstå. Jag behöver läsa på om vad exakt det är som låter; är det själva isen? Spänningar som gör att den spricker? Eller gigantiska luftbubblor? Det är svårt att säga. Jag vet inte vad det är som händer när det kurrar och mullrar i min mage heller.

Inga kommentarer: