29 januari 2009

Jag förstår inte vad hon gör där uppe

Jag har bott i min lägenhet sedan slutet av sommaren. Ganska snart kunde jag konstatera att det bor en tjej ovanför, en som går i klackskor. Ganska snart uppfattade jag också att hon ägnade sig åt någon särskild aktivitet. Den lät så här: fyra steg åt ena hållet, en liten paus, och så fyra exakt lika steg tillbaka, paus, fyra steg, paus, fyra steg... Det enda jag kunde tänka mig var att det rörde sig om någon form av träning. Men nu flera månader senare pågår det där fortfarande, och vid vitt skilda tidpunkter, ibland mitt i natten.

Teorin om träningen håller inte längre. Det är för konstigt. Och jag blir irriterad. Inte för att det låter högt och därför stör, utan just för att det är så konstigt, jag förstår inte! Vad håller hon på med?? Många gånger har jag haft lust att hitta ett lämpligt föremål som jag kan dunka mot taket i samma takt som stegen, så hon förstår att jag hör dem. Men jag är emot att dunka i taket, det är lite kärring över det, så jag har låtit bli. Just nu är min teori att de fyra stegen fram och tillbaka är någon sorts tvångsbeteende. Jag är så nyfiken på hur den verkliga förklaringen skulle lyda, men jag får nog nöja mig med den som jag själv fantiserat ihop.

3 kommentarer:

tfutfu sa...

Hon kanske har två speglar, med fyra stegs avstånd? :) T.ex. en halvkroppsspegel och en helkroppsspegel. Fast vem speglar sig mitt i natten?

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

Ja, det är ett alternativ till förklaring. Fast jag undrar om det är så det ligger till :) Det är så otroligt regelbundna steg, därför verkar det osannolikt att det skulle låta så om hon bara var på väg till något, hennes två speglar t.ex., i lägenheten. Det är fascinerande hur mycket det där har börjat irritera mig.

Anonym sa...

lart mycket