26 januari 2009

Låg volym

Jag ska försöka börja lyssna på högre volym. Jag har alltid låg volym när jag lyssnar på musik, vet inte riktigt varför. Dels kan det ha att göra med att jag ogärna vill störa folk runt omkring mig, men mest verkar mina öron ha ett visst inbyggt motstånd mot högre volym.

Jag skruvade upp volymen en del för en stund sedan, och det blev ju roligare när alla små detaljer kom fram, men det är lite jobbigt också. Fast det fortfarande är lägre än en medelkänslig person skulle lyssna på. Jag tror jag ofta säger åt medelkänsliga att det är lite högt.

När jag ser på tv kan jag ha jättelåg volym, utan att ha reflekterat över det. Så kommer någon annan in i rummet, sätter sig och börjar titta och hör ingenting. Den kan säga till exempel "HÖR du det där??" och då hör jag att det är så lågt, jättelågt. Men öronen vänjer sig ju, som ögonen börjar se efter en stund i mörkret.

På konsert är det inte jobbigt - på en Norberg-konsert lossnade det färg från taket - men här framför mina högtalare hemma, lite högt. Jag ska träna på att inte sänka.

-

Ett tillägg: Jag har skaffat bra högtalare nyligen, så det är inte det.

Inga kommentarer: