19 januari 2009

Ett mystiskt läte som jag förstod så småningom

En dag i höstas kom det ett konstigt ljud utifrån. Det gick inte att placera, hade aldrig tidigare hört det under de månader jag bott i lägenheten. Det lät som när en luftballong fyller på med varmluft, fast jättehögt och alldeles för nära mitt hus. Eller en drake som sprutar eld, det vet man ju hur det låter. Automatiskt gick jag fram till fönstret och spanade efter den eventuella luftballongen (draken var mer en liknelse än en trolig orsak), men det fanns inget spektakulärt där ute. Min syster som bor i samma del av staden, och också nära det här som lät, hade svaret. Jag skickade ett meddelande på msn och frågade om hon hade hört det där konstiga alldeles nyss. Det hade hon, många gånger. Det var värmeverket. Inte vet jag vad de gör där nere när det låter, de kanske behöver lätta på trycket. Nu har jag också hört det ganska många gånger, senast idag för en liten stund sedan, men mystiken är borta. Det är bara värmeverket. Det hade nog varit roligare om jag inte fått veta, och fortsatt att bo nära ett ljudfenomen som ingen lyckats förklara. Som Loch Ness-odjuret, fast i ljudform.

4 kommentarer:

Anonym sa...

dom gör det på måndagar tror jag

Anonym sa...

Haha vilket fint inlägg! Jag vet precis hur det känns. Man behöver lite magi i vardagen tror jag. Jag hade nog hoppats på en drake. En snäll sådan. Fick din uppsats! Ska läsa den idag tänkte jag! :)

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

Emma: Tack, det ska jag komma ihåg så kan jag försöka lyssna då, det är ju ett ganska häftigt ljud även om det inte är mystiskt längre. En gång kom det mitt i natten, det var förvirrande, innan jag kopplade var det var.

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

Petra: Det kom faktiskt ett ljud som var mystiskt och oförklarligt på riktigt i Norrtälje för ett tag sedan, i våras tror jag det var. Jag skrev ett inlägg om det. De skrev om det i Norrtelje Tidning, många hade hört ljudet men det gick inte att förklara. Det tyckte jag om!