2 juni 2009

OLJUD STHLM

OLJUD STHLM börjar ta form. Hemsida på gång, håll utkik och planera ett besök på Musikmuseet i augusti!

I staden finns ljud och oljud, önskade och oönskade.
Ljud som hör till, som ska vara där, och oljud att stå ut med.
Men måste oljuden alltid låta illa?
Kan oljud bli
till ljud att uppskatta?
I den här utställningen blir de musik.

Andreas Tilliander och Sophie Rimheden är några av de artister som
fått i uppdrag att omvandla Stockholms oljud till musik. I fem korta
filmer får vi följa med under arbetet, från insamling av ljud till
färdiga musikstycken.

Oljud Stockholm är ett projekt av Håkan Lidbo (musikproducent) och
Elin Franzén (etnolog) som visas på Musikmuseet 11-16 augusti.


Foto: Johan Kindbom

8 kommentarer:

Martin sa...

Detta är så spännande! Fin sensommargrej att se fram emot.

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

ja, väldigt spännande tycker jag med! vad roligt om du kommer dit!

Unknown sa...

ojdå. så det är detta som varit på gång. det vill jag gå på! har själv haft idéer om noisemusik och jordbruk här på landet.... men det kommer.

Thomas sa...

Va kul! Lycka till! Ska definitivt gå och kolla.

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

marcus: berätta mer om noisemusiken och jordbruket! och välkommen på utställningen, du måste säga till så jag vet när du går dit!

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

thomas: jag hoppas det går lika bra med oljudsfilmerna som med Badhuset. vi var ett bra klippteam tycker jag :) jag har förresten tänkt att jag ska hälsa på hos dig nån gång.

petra sa...

Fina Elin! Grattis till stipendiet och till utställningen! Härligt att det går så ra för dig med dina projekt! :D Jag kommer att vara i sthlm i 2 veckor i augisti, den första och andra närmare bestämt, så jag kommer kunna gå på utställningen och förhoppningsvis hinna träffa dig med! Kram!

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

Tack tack! Perfekt att du är i sthlm där i aug, då ska vi ses!