25 november 2009

Ljuden kring bostaden - en uppföljning

Det är så tyst där jag bor. Det beror nog på betongen. Betong på alla håll och kanter. Hela det här bostadsområdet består av tjock betong, med fina träd emellan och det gillar jag. Betong och natur om vartannat.

Minns ni mopparna? De som jag skrev skulle kunna bli till en sorts ljudterror i min nya bostad. Det blev inget med dem. Lite åkande i slutet av sommaren men det verkar som om mopederna parkerades ungefär samtidigt som höstlöven började singla ner och slippra till det. Utifrån hör jag dov trafik, bussarna känner jag igen, de kommer ofta och stannar vid hållplatsen i närheten.

Inuti huset låter det nästan ingenting. Hissen som jag tycker borde höras gör det inte. Inga dörrar som smäller, inga grannar som ligger. Eller, alltihop händer nog men censureras av betongen. Ett trevligt litet ljud som jag faktiskt hör är garderobsdörrarna i min grannes hall. När hon stänger dem låter det på ett litet och fint klicksätt på andra sidan väggen, i mitt sovalkov.

Ganska ofta bullrar det till om mitt kylskåp, det riktigt ruskar på sig. Det är en termostatsak tror jag. Men så våldsamt. Det är det högsta ljudet som min lägenhet kan göra utan min hjälp.

En enda fest har jag hört i huset, inget att skriva insändare om.

Tack vare betongkonstruktionen hoppas jag att grannen under inte har behövt lida medan jag har flyttat alla tunga möbler runt i rummet eller haft kattbesökare som jagat varandra och olika små föremål och utan framgång försökt bromsa farten med klorna mot parketten.

2 kommentarer:

Simon sa...

Mitt favoritljud när man sitter inomhus: att höra bilar köra förbi på regnblöt asfalt. Helst ska detta kombineras med den murriga höstkänslan och mörkret som i norra Sverige infaller kring oktober någon gång.

Hatljud på stan:
Tåg som bromsar. Allvarligt talat, jag tror inte det finns någon som gillar det ljudet. Dock har jag tänkt spela in det och göra något fint av det.
Slagborrar. Satt på en snabbmatsrestaurang idag där något smartskaft bestämt sig för att börja borra i betongväggen under lunchtimmen. Servitrisen sa till honom tre gånger innan han slutade.
Hann dock spela in det och ska göra om det till en vaggvisa! :)

hälsningar Slim, från AZE/Lineup

Karin sa...

Ljud i huset känns tryggt bara det inte är ljudet av möss.
Ljud utanför huset i skogen känns inte lika tryggt om det inte är så att det är ljudet av blåst.
Jag går ofta ut lyssnar i mörkret utanför huset på kvällen.Ibland hör jag hur rådjuren skrämt rasslar iväg. I februari/mars ändrar ugglorna sitt skrikande till hoande. Ibland på vintern kan det snöa så tätt och tungt så man hör snöfallet.
Jag har också tyckt att norrskenets flammande hörs.