21 maj 2010

Hemtraktens tonfall

Härom helgen var jag på besök hos en bekant som visade sig känna till mina hemtrakters "dialekt" mycket väl, trots sin egen uppväxt i Stockholms centrala delar. Han känner visst någon i Rimbo och har på så sätt fått bästa tänkbara lektioner i detta sätt att prata. Han imponerade med sina kunskaper om hur jenny och jimmy blir jennö och jimmö och om det speciella tonfall som jag så väl hör i mitt huvud men inte riktigt lyckas härma.

För att ge ett litet smakprov på dialekten lånar jag en annan bekants replik som han hämtade från mellanstadiets fotbollsmatcher och som han efterliknade med stor träffsäkerhet: "Mäh skjuuut då jö!".

För att med egna öron uppleva denna dialekt rekommenderas en busstur från Östra station med buss nr 639. Ju fler som stiger av längs vägen, desto tydligare kommer dialekten att framträda ombord på bussen. För maximal effekt, sitt kvar i minst en och en halv timme.

Inga kommentarer: