8 maj 2010

Save Our Sounds: radioprogram om ljudlandskap

Fortsatte att kika runt på BBC:s Save Our Sounds-sidor och fann en serie om två radioprogram på temat ljudlandskap. Det första avsnittet tar sin utgångspunkt i London och det andra i Hongkong. Det senare har jag faktiskt redan hört för något år sedan, men jag ska lyssna igen. Det här är perfekt både som inspirations- och informationskällor under mitt arbete med artikeln om stockholmsljud.

I det första avsnittet som jag just lyssnade på pratar de bland annat om hur Londons ljudlandskap förändras över tid. Hur låter Stockholm nu jämfört med tidigare? Man behöver inte tänka sig särskilt långt bakåt i tiden, nya ljud kommer hela tiden. För varje ny maskin eller apparat som tillkommer förändras ljudbilden, och äldre maskiner och apparater tas ur bruk. När jag hör människor prata i radio- och tv-program från ett par decennier tillbaka, tidigt 80-tal till exempel, lägger jag också märke till att sättet att prata har förändrats. Inte bara till vokabuläret, utan sättet att uttala orden, betoningar och tonfall. Vad det beror på är kanske en fråga för Språket i P1, men det bidrar också till att ljudbilden är en annan idag än tidigare.

Save Our Sounds documentaries >>

Vad är "akustikekologi"? >>

Inga kommentarer: