21 oktober 2010

En ljudupplevelse i brevlådan

När jag väckte datorn i morse blinkade ett meddelande på MSN. Det var en vän som var ivrig att berätta om morgonens ljudhändelse:

"Å, vad bra att du är där. Har sparat på en ljudupplevelse jag kände mig tvungen att dela med mig av:

Har suttit och lyssnat på Murcof hela vägen till Sthlm. Fortsatte lyssna när jag klev av tåget, men precis då började en väldigt tyst låt. Funderade ett tag på om musiken hade stängts av men sen började det komma ljud som lät väldigt fint, som musik. Fortfarande var jag inte säker på om det var Murcof eller ljudet på stationen jag hörde. Det kom lite pianoklink emellanåt, så jag var säker på att det var musik.

När jag kom ut från stationen insåg jag att det var mestadels stationens ljud (de bygger en del där nu) som jag hade lyssnat på och varit säker på att det var Murcof. Även en del drones som låg och svepte i bakgrunden. En fantastisk upplevelse, one of a kind!"

Den här ljudupplevelsen är verkligen ett bra exempel på hur "riktiga" ljud kan upplevas som musik, och tvärtom. Det handlar om hur man lyssnar. Låten som var förvillande lik byggarbetet vid Centralstationen var denna >>

Tusen tack för det fina bidraget! Mitt intresse för ljud är framförallt en nyfikenhet på hur andra upplever saker. Det är som julafton att få berättelser som den här.

Inga kommentarer: