14 september 2008

Genom ventilerna

Jag sitter i en lägenhet som släpper in ljud från alla håll och kanter. Genom ytterdörren, från rören som löper genom husets lägenheter och kanske mest fascinerande, ur köksventilen. Ur den hörs röster när man står vid spisen nedanför. Vad som sägs är svårt att urskilja, men det är roligt ändå.

Ur en annan ventil, på en av universitetets toaletter, strömmar ständigt toner, som avlägsen musik från en annan våning, bakom suset från luftdraget. Men det är en hörselvilla. Efter många besök på samma toalett har jag kommit fram till att de inte är sannolikt att de alltid spelar musik på nästa våning, de måste ju arbeta också. Men det betyder inte att jag bara inbillat mig de där ljuden, det låter faktiskt som musik. Kan man kalla ljud för musik för att de låter som sådan? Måste det finnas en kompositör bakom verket? När jag plötsligt upptäcker ett spännande, vackert eller roligt ljud som ingen medvetet skapat kan upplevelsen bli desto häftigare, att det uppstått och att jag råkade höra.

Inga kommentarer: