30 september 2008

Om jag får fråga

Vilka ljud associerar du med "hemma"?

3 kommentarer:

Anonym sa...

ett svagt surr från datorn, som nästan alltid är på. sporadisk biltrafik blandat med svaga röster nedanför fönstren. mysljud som är mer tillfälliga men ändå får mig att trivas, är diskmaskinens slosh-ljud och tvättmaskinens intensiva surr, när de är igång.

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

Diskmaskinljudet är nog ett trivselljud för mig också, fast jag inte riktigt tänkt på det medvetet förrän du skrev om det nu. Tryggt och monotont rogivande på nåt sätt...

Kanske hemmaapparatljuden (dator, disk&tvättmaskin m.fl.) blir trevliga/positiva för att ljuden dels betyder att apparaterna fungerar (allt är som det ska) och dels att de påminner en om att man har alla de där bekvämligheterna (en slags trygghet?). Ett försök till tolkning av ljudens laddningar :)

Har ingen diskmaskin där jag bor, men kyl och frys som låter, tyvärr för högt med "fel" ljud.

Anonym sa...

dels är det nog de två sakerna du nämner. åtminstone datorn är för mig en väldigt stark symbol för trygghet, eftersom den spelar en ganska central roll i mitt liv (på gott och ont). den är liksom den utgångspunkt som nästan allt annat i mitt liv utgår från. kanske inte helt idealt, men så är det.

så ljudet från den är väl en trygghet, då vet jag att jag är i hemmets lugna härd.