25 november 2008

Lägesrapport - min uppsats om ljud

Min uppsats börjar ta form, den som passar väldigt bra att berätta om här, för den handlar om ljud i vardagen. Närmare bestämt hur ljud påverkar människors relationer till platser i deras vardagsliv. Det är slutspurt för fältarbetet, sedan är det analys som tar vid. Skulle gärna dra ut på fältbiten, typ ett par månader eller år, få fråga vidare och höra alla tankar. Men då blir det ingen uppsats. Jag fältarbetar såhär:

Åkte till Visby, gjorde min första soundwalk (den första i medvetet studiesyfte, alla mina promenader är nog soundwalks, mer eller mindre...). En promenad med en vän där vi lyssnade och pratade om ljuden. Jag spelade in, hon tog bilder. En katt följde efter oss. Dagen därpå gjorde jag också en intervju med samma person som berättade så spännande saker att jag nästan glömde att åka hem.

Skickade intervjufrågor till ett par personer via mail och har fått fantastiskt intressanta och roliga svar! Frågorna handlade bland annat om vilka ljud man förknippar med hemmet, vilka platser som låter annorlunda, fult, fint, ev. ljudminnen från barndomen...

Imorgon åker jag till Sundbyberg, där finns min sista informant.

Som tur är har jag bloggen kvar när uppsatsen är klar, berätta vidare om ljud, jag vill höra! Och en soundwalk kan jag ta när som helst. Någon som vill följa med?

Inga kommentarer: