6 november 2008

Ljudmeditation #2

När jag i ett tidigare inlägg frågade vilka ljud som förknippades med "hemma" fick jag ett svar om diskmaskinen: "diskmaskinens slosh-ljud". Varje gång jag föreställer mig det ljudet låter det väldigt behagligt; rytmiskt och mjukt utan att överrösta. Kanske hemmets trevligaste ljudkuliss? Det kvalificerar också bra som ett ljud att meditera till. Har inte försökt, liksom jag inte heller har provat boule-meditationen som jag skrev om förut, men det krävs inte mycket eftertanke för att jag ska kunna höra hur det låter, utan att ha någon diskmaskin i närheten.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker om att vispa grädde. Det låter mysigt. Ljudet ändras ju tjockare och fluffigare grädden blir.

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

Fin observation, att ljudet förändras medan man vispar! När är det som finast, i vilket fluffighetsstadie?

Anonym sa...

Samma person ovan som hör hur grädden fluffar till sig kunde som liten höra vilket skåp man öppnade på nedervåningen fast hon var uppe. "Mamma hämta ....!" Sedan ..."nej,inte det skåpet, det andra!"