15 april 2009

Älsklingsljud: läsarlista #2

Nu har tiden blivit mogen för nästa lista med älsklingsljud - ljud som kommit in från bloggens besökare. Liksom förra gången är det en fantastisk blandning att känna igen sig eller att upptäcka nya ljud i.

Varsågoda, här kommer Älsklingsljud #2:

hästar som äter hö. Det är tugg, prassel, frust och hovar som dras i sågspån. De låter så nöjda, det låter gott och man vill bara sitta där i spånet med hästhuvudet intill och lyssna, bara vara sådär nöjd själv.

Mitt älsklingsljud är när man råkar väcka en djupt sovande katt och den sömnigt börjar spinna direkt.

Mitt älsklingsljud är lastbilar på långt avstånd. Hur ska jag förklara. Jag menar ganska långt avstånd. Man ska inte alls höra hur de brummar, backar och tutar och sånt där utan mer monotont på långt håll.

Hårtorkar konstigt nog. Rationellt nog är det värsta jag vet ljudet av en dammsugare. Den ena suger ut luft den andra blåser ut. Måste ha något med det att göra.”

Ett favoritljud som jag har är när man är på väg upp för backen i skidliften och fästet till linan på liften passerar genom hjulen som håller liften på plats.. Dddunk ddunk.
Ett annat favoritljud är ljudet av varmt vatten som hälls upp till en kopp te.

Jeg elsker oppstartslyden til min gamle game boy. P-ling. Det er nok ikke bare den deilige lo-fi lowbit lyden men også forventningene til at et deilig spill skal spilles. Minner meg om at det snart er på tide med en hifi fest...

Och så ett ljud från kategorin mat, som jag också tycker ska få vara med här...

Jag tycker om att vispa grädde. Det låter mysigt. Ljudet ändras ju tjockare och fluffigare grädden blir.

Tack för alla ljuden! Och fortsätt att skriva! Om det skulle vara så att du har skrivit om ett ljud men det saknas i den här listan (eller lista #1), säg till så lägger jag till det, bums!

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag gillar ljudet av hästar som äter snö. den torra krystallklara tystnaden som uppkommer av hästtänder mot iskrystaller e inget emot den av papper mot fuktiga lakan!

Anonym sa...

Ljudet/musiken av/från en symfoniorkester i full färd med något djupt existentiellt i själens grundbrus