14 april 2009

Bäst i test

Om min favorit, kajan, kan man läsa följande:

"Ofta pratar fåglarna lågmält i munnen på varandra när de sitter på en skorsten och vänslas. Ett kacklande läte hörs från flockarna som sover tillsammans, innan de kommer till ro." (Läs vidare här.)

Jag kan lägga till ett ljud som jag gillar hos kajan. Eller, det är inte specifikt för just kajan, men för den och de andra "skurkfåglarna" (se föregående inlägg för def.). När kajan eller någon av de andra - kråka och skata till exempel - landar kan det låta fint, ett nätt ljud från de hårda fågelklorna som greppar tag om en tegelpanna eller skrapar lätt mot asfalten. Jag är lyckligt lottad med ett tegeltak i höjd med hallfönstret så jag kan se och höra dem landa och spatsera där uppe medan jag avvaktar med att lämna sängen om morgonen.

Inga kommentarer: