23 december 2014

Ljudkalendern: Lucka 22 - Promenera med öppna öron

Inför varje julvistelse på landet (som är samma land där jag bodde tills jag flyttade hemifrån) brukar jag tänka att jag ska promenera mycket. Varje dag ska jag ta en ganska lång promenad på skogsvägen eller genom byn, tänker jag, och så blir det aldrig. Några promenader blir det, men inte alls på det där rutinsättet som jag sett framför mig.

I år tänker jag likadant, oj vad jag ska promenera. Och ljudinspelaren ska följa med. Vi får se hur det blir med det.

Till er som kommer ut på promenader kring jul (eller när som helst!) har jag en rekommendation som gör promenaden till en annorlunda upplevelse. Gå på ljudpromenad, en så kallad soundwalk. Vad är det då? Jo, det är en vanlig promenad, var som helst, men längs vägen är du särskilt uppmärksam på lätena omkring dig. 

De flesta ljuden i vår omgivning är vi vana vid och därför lyssnar vi inte till dem noga, de bara finns där. Därför finns det mycket att lägga märke till. Jag har gjort soundwalks både med små grupper och med en person åt gången. Det är ganska svårt och framförallt ovant att promenera tillsammans under stundtals tystnad. Att bara lyssna. Socialt sett är det nog enklare på egen hand, men kul både och! Tillsammans kan olika ljud upptäckas beroende på vem som lägger märke till vad.  

Dagens kalenderlucka innehåller en guide för att upptäcka ljuden under en promenad. Guiden är inspirerad av Hildegard Westerkamp som ljudpromenerade redan på 1970-talet, och jag gjorde den lilla flyern inför en ljudvisit i Skellefteå tidigare denna månad. Ta med den ut vetja!


Inga kommentarer: