13 september 2009

En ny bostad och eventuella effekter

Har fått en ny bostad och flyttar in om ett tag. Undrar hur det låter där. Om det låter mycket eller lite, på dagen eller natten. Gick dit och tittade härom dagen, första gången efter visningen. Redan innan jag låste upp dörren la jag märke till en sak som kan ha inverkan på min framtida akustiska tillvaro. Ett sopnedkast. De är inte så vanliga nuförtiden, vad jag har uppfattat. De rimmar dåligt med källsortering. I nedkastet blandas det hejvilt. I mitt nya hus finns de fortfarande kvar, tydligen. Och precis intill min dörr sitter det. Själva nedkastet inkräktar lite i min hall där man snott nån kvadrat till det ändamålet.

När jag såg nedkastet sa jag genast till A att kolla, nu kommer jag få höra sopnedkastning, hela tiden. Om det blir så hänger på flera saker. Först och främst om mina grannar använder nedkastet, det är inte säkert, om det finns ett sopsorteringshus på gården. Sedan handlar det om det materiella, om sopnedkastsluckan smäller högt när man stänger den och om väggen mellan nedkastet och min hall är välisolerad. Det här kan bli en nitlott, ett ständigt smällande, eller inget jag kommer att reflektera över alls. Det kan bli helt andra ljud som kommer att fånga min uppmärksamhet. När jag senast packade upp flyttkartonger kunde jag inte ana vad jag skulle få höra. Mystiska regelbundna steg dygnet runt, vibrerande basgångar och nu senast en flöjtrepertoar som återupplivade musikminnen jag hade lyckats glömma tills nu. Det kan bli spännande.


Förresten, vore roligt att ta del av andras ljuderfarenheter med koppling till bostad. Jag tror att det finns gott om roliga och märkliga historier i den kategorin. Berätta!

4 kommentarer:

maria sa...

När jag bor i mitt flickrum hemma hos mamma och pappa, där jag mellanlandar mellan alla mina strapatser i världen (läs landet) så hör jag städnigt ljudet från värmeåtervinningen som finns i en skrubb i mitt rum. Det är någon form av maskin som hör ihop med ventelationen i huset. När jag var mindre hördes det tydligare. Kan kanske vara för att jag numer är van datorfläktens surrande ljud och det liksom kväver det där som finns i garderoben. Eller så har bara pappa bytt till en tystare motor.

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

det där påminner lite om ljuden som har med varmvattnet att göra i min pappas hus. varmvattenberedaren som surrade och fräste, klonkandet i elementen och den högljudda pumpen under trappan. de är som akustiska kännetecken för just det huset.

tack för ditt bidrag till husljudsamlingen! (för det ska ju bli en samling).

Mamma sa...

Jag minns när jag bodde i lägenhet för länge sedan och det var ett mystiskt ljud från lägenheten ovanför. Vi blev till slut så nyfikna så vi frågade dem som bodde där. Det visade sig att det var deras tax som rullade en hård boll på golvet. Den började på golvet och sedan över en matta, då blev det tyst, och sedan ut på golvet igen. Den började ofta sent på kvällen vid samma tid.

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

haha! verkligen ett bra exempel på mystiskt ljud som inte går att förstå förrän man fått förklaringen.