1 september 2009

Grannskifte - nya tongångar

Jag har fått en ny granne, en flöjtist. Jag tror det är subwooferkillen som har flyttat ut och ersatts av flöjtisten. Har också hört elpiano/synt ett par gånger, men osäker på om det är en och samma granne eller om det är en musikerflyttvåg det rör sig om. Flöjtisten verkar flitig. Idag har jag inte varit hemma så mycket men igår, söndag, hann jag höra stora delar av repertoaren (eller, det är ju svårt att veta på förhand hur stor repertoaren är, men det blev en ganska lång radda låtar under dagen). Det var många kända melodier av det smäktande slaget. Titanic-ledmotivet My heart will go on, Can you feel the love tonight (som jag fick spela altsaxofonens andrastämma på under allför många år i mitt tidigare musikskoleliv, lärarna tröttnade aldrig på den låten), Julen är här (i god tid måste man säga, och den här låten finns inte med på min julhitslista). Med flera.

Det spännande med den här nya grannen är att jag först på söndagsmorgonen tänkte att det här är någon som alldeles nyligen bestämt sig för att börja spela tvärflöjt. Det lät så. Några tveksamma toner, som om personen liksom försökte få ljud i instrumentet över huvud taget. Men sedan kom låt efter låt, hit efter hit. Varför spela så stapplande om man egentligen är rätt bra? Alternativt: Hur kan man lära sig i en sådan fart, om man knappt hittade tonerna vid frukost? Mystiskt var det.

När jag tänker på låtvalet är nog faktiskt flöjtisten och pianisten samma granne. Hörde Sol, vind och vatten på tangenter häromdagen, och kanske att Julen är här var det också... Alla de här hitsen har grumlat till mitt minne. Hur som helst. Efter ett par av gårdagens låtar gick jag iväg och sopsorterade och funderade på om grannskiftet är ett upp- eller nerbyte för mig. Med just de där låtarna klingande i huvudet mindes jag de vibrerande basrytmerna som inte alls så tokiga. Vi får se, hur det blir mot jul och så.

4 kommentarer:

Mamma sa...

Elin, det kanske är någon som spelat i musikskolan precis som du gjorde och sedan lagt ner spelandet under många år och nu bestämt sig för att börja igen. Jag tror att den kunskapen finns där och det går ganska fort att spela upp sig igen. Det kanske faller sig naturligt att börja med sina gamla låtar. Du får lyssna och höra när de nya låtarna börjar komma.

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

det är en intressant tanke att musiksmaken skulle stanna upp i utvecklingen i och med att man slutar i musikskolan, om det var så du menade. att flöjtgrannen spelade och gillade nordman på mellanstadiet och därför spelar och gillar det nu också när flöjten plockats fram ner från vinden igen.

jag förundras över den här genren som grannen har valt, för det är verkligen en genre, fast jag inte riktigt hade tänkt på att den fanns. nu vet jag det, verkligen.

Anonym sa...

Nej jag menade nog inte så - att musiksmaken stannade av - utan mer att man övar upp sig på de gamla låtarna som "satt" för att sedan gå vidare till det man gillar idag.

kitchensinksounds[a]gmail.com sa...

ok, då förstår jag hur du menar. det är nog inte så i det här fallet dock. har inte hört nån melodi "sitta" riktigt än, så de verkar rätt nya på repertoaren.