18 januari 2008

Art's birthday

Jag vill berätta om två ställen jag har varit på, men jag orkar bara ta ett nu, det är ganska sent.

Kom just hem från Moderna museet och Art's birthday, hur mycket den fyllde vet jag inte. En helkväll (och natt om man vill) med ljud, mer och mindre melodiöst. Av det jag hörde och såg var ungefär hälften roligt och fint. Nu efteråt kan jag se att kvällen hade ett tema, fåglar. Jag fick nämligen tag på skivan Pausfågeln remixad (för en mycket rimling peng!) där olika artister har gjort tolkningar av ett antal fågelsånger, har länge velat höra. Jag tycker om den korta stunden när p1 slutar sända om natten och spelar en fågel tills långa tonen tar vid. Det andra som tyder på att det fanns ett fågeltema ikväll var fåglarna som överraskade mig med sin livliga sommarsång när jag sneddade genom mörka mitten av Kungsträdgården på vägen hem. Det verkade så osannolikt att de skulle vara där och sjunga nu, en halv vinter och en hel vår bort från sommaren. När jag tänkte att det skulle jag skriva nånting om i bloggen kunde jag inte låta bli att misstänka att det kanske var en bluff. Kanske någon har installerat ljuden för att påminna om en annan årstid, och här sitter jag och avslöjar att jag gick på det. Oavsett om jag är lurad, kvällens finaste konsert hörde jag där.

Inga kommentarer: