31 januari 2008

Ovädret

Hemkommen från konsert. Den här torsdagen är omfångsrik, resan in till stan vid lunchtid började med sol och vårfåglar på perrongen, på kvällens resa hem lät det som en flöjt i tunnlarna. Ovädret har kommit, som de har pratat om. Jag gillar det, dels för att det trevliga i att vara inomhus blir tydligare. Effekten av att tända ljus när det viner omkring tycks bli större. Och sen är det själva vetskapen om att det blir oväder, att det ska komma, och närmar sig. Jag vet att det kan vara farligt, att det händer hemska saker, olyckor med träd och trafik. Men jag känner alltid lite förväntan när jag läser att det ska bli oväder, och när jag hör att det börjar. I förortsbetongklossen med många våningar sitter jag tryggt och lyssnar.

-

Tuva heter visst stormen.

Inga kommentarer: