24 januari 2008

...flera klockor

Jag ville säga något mer om klockor i förra inlägget, men det skulle ta så mycket plats. De får en egen lista. Klockor jag minns.

  1. Hos farmor finns en snirklig väggklocka som plingar för alla hela, och även halva tror jag, slag. Likadant plingar klockan på dörren. Jag har alltid undrat om det inte är väldigt förvirrande.
  2. Jag ville gärna ha ett gökur, minns jag. Jag tror faktiskt vi hade ett ett tag, åtminstone i Lilla stugan, på sommaren. Jag är ganska säker på att jag inte skulle vilja ha ett idag, blir man inte galen? Men det var väl själva göken det gällde, kan jag tänka mig.
  3. Det var nog ganska praktiskt när det ringde in i skolan, att nån vuxen fick ha ansvaret för tiden medan alla vi elever kunde strunta helt i den och bara leka, tills man hörde ljudet. På så sätt kunde vi koncentrera oss på rastens aktiviteter befriade från att snegla på klockan. Till skillnad från gökuret är det här inringningssystemet något jag faktiskt kunde ha nytta av också idag. Någon måste sätta punkt för pauserna ibland.

Inga kommentarer: