10 december 2012

Ljudkalendern - Lucka 10: Everyday a group of school children closes their eyes...


http://www.everydaylistening.com/articles/2011/5/20/minute-of-listening.html
Under min stipendievistelse i Arvidsjaur sommaren 2010 besökte jag två fritidshem där jag följde med barngrupper på ljudjakt i området, både inomhus och på skol- och fritidsområdet. Barnen turades om att spela in ljud med min lilla inspelningsapparat och med hörlurar som gjorde varje ljudmöte till en häftig upplevelse; klädernas prassel, gruset under skorna, legobitarnas rasslande mot varandra, tuschpennor mot papper... Att lyssna till vardagsljud visade sig vara en uppskattad aktivitet. Det var roligt att se hur barnen så spontant intresserade sig för ljuden, ingen frågade varför vi skulle leta efter och spela in ljud. Efter själva ljudjakten gick vi inomhus och lyssnade på alla inspelningarna, det blev som en gissningslek - "Vad var det som lät så här?". Barnen ritade kartor där ljudfynden placerades ut. Efter denna första lyckade ljudjakt blev jag sugen på att göra om det på fler platser, men än så länge tillhör fritidsbarnen i Arvidsjaur en exklusiv liten skara ljudjägare.

Jag hittade ett videoklipp som visar hur ljud har fått en självklar plats på skolschemat i en engelsk skola. Roligt och bra på många sätt, tror jag!

Minute of Listening >>

Och här, en av mina favoriter bland arvidsjaurbarnens inspelningar >>

Inga kommentarer: