14 december 2012

Ljudkalendern - Lucka 14: Plast!


timebend.net
Vissa material är särskilt behagliga att umgås med för att de ger ifrån sig ett fint läte när man handskas med dem. Plast kan vara ett sådant material, beroende på typ. Det finns även hemsk plast. För ett tag sedan hade vi någon grönsak hemma som låg förpackad i en plastpåse av extremt vass ljudkvalitet. Det var en plåga att packa ur och i grönsaken, vilken det nu var.

Plast kan också orsaka högst oväntade reaktioner. Kusinens katter, två ultrafluffiga birmor, är känsliga för prasslande plast eftersom ljudet triggar deras kräkreflexer. Det var ett par år sedan jag fick höra om detta märkliga och jag vet inte hur det är numera. Katten i mitt eget hushåll har inga problem med plast alls, tvärtom. Det senaste är att pilla på den genomskinliga tejpbiten som fäster adventsstjärnans långa sladd mot fönsterlisten så att den inte hänger och sladdrar. Om nätterna lyssnar jag nervöst medan katten Sonja drar i tejpen med tänderna. En liten balansmiss och rubbet som står på fönsterbrädan kan åka i golvet, påminner erfarenheten.

Nu blir det ett härligt plastljud. Det hittade jag på Alexander Bermans sida, där han presenterar en rad kluriga konstverk, många med utgångspunkt i ljud som finns runtom oss i vardagen.

Contract/Expand >>

Inga kommentarer: