24 december 2012

Ljudkalendern - Lucka 23: Tyst och svängig post


Efter en stunds pillrigt pyssel i datorn fick
katten Sonja åka spark för första gången.
Montage: Elin Franzén och Andreas Tilliander.
Dagen före dagen-inlägget skrivs vid bakbordet och med mjöliga fingrar. Sista plåten bosniska småkakor jäser i ugnen och sätter punkt för dagens julpyssel i matväg. En stor del av den här dagen har gått åt till matför- och tillberedelser och det har varit riktigt roligt och ett effektivt sätt att ställa om hjärnan från vardag och jobbtankar till ledighet och konkret handarbete.

En annan syssla under dagen var att maila ut ett gäng julkort. Att maila var ett mellanting mellan att skriva vanliga, eller "riktiga" om man så vill, julkort och att nyttja nätets effektivitet. Julkortförsändelserna liknade fysiska julkort på så sätt att de bestod av en utvald julrelaterad bild (dessutom en som med stort engagemang pysslats ihop av mig och sambon utifrån en bestämd idé) och en personlig hälsning till respektive mottagare. Men när bilden var bifogad och meddelandet skrivet var det bara ett knappklick och så var det klart. Julkortsbestyren blev en ganska tystlåten process. Från photoshoppysslet till sänd-klicket i facebookmailen. Det var nog en del år sedan jag skickade pappersjulkort och det var inget jag funderade på att göra i år heller, men tänk alla ljud det hade gett upphov till. I butiken där jag skulle ha köpt korten, när jag skrev på dem med en penna, slickade på frimärkena, postlådeluckan som slog igen med ett litet kärvt gnissel, det lätta, pappriga rasslet när lådan tömdes, poststämplarna mot frimärkena och ja, allt därefter ända fram till mina vänners postinkast, nära eller längre bort från mig, och eventuellt ljudet av kuvert som revs upp om jag hade använt kuvert.

Inget av det där hördes i samband med att mina julkort skickades iväg. Som kompensation fyller jag denna, ljudkalenderns näst sista, lucka med något från postväsendet. För trogna Kitchen Sink Sounds-besökare är innehållet en repris, men det är så bra!

Så här fint lät det på ett postkontor i Ghana 1975 >>

Läs mer om Ghana Postal Workers-musiken >>

Inga kommentarer: