8 december 2012

Ljudkalendern - Lucka 7: Göte



Sjunde luckan, på morfars födelsedag (innan klockan passerade midnatt, om det ska vara noga, men mitt sjunde decemberdygn är inte slut än). Det finns många ljudminnen som dyker upp när jag tänker på morfar, Göte. Traktorn som han plogade och sladdade vår långa raka grusväg med, snarkningarna från soffan i vardagsrummet när han sov middag, svetsen som sprakade i smidesverkstaden, och så skogens ljud. Morfar gick ofta i skogen, "Morfars skog" som den hette eftersom han hade en egen bit. Skogen blev ved och sågklingan var ännu ett morfarljud som hördes från ladan hem till oss. Jag följde med till skogen ibland som liten. I senare ålder knyckte vi julgran tillsammans. Att skogen hade sålts till en vän i grannbyn spelade ingen roll, det var fortfarande Morfars skog. Jag kontrollerar då och då att jag fortfarande minns morfars röst. Jag har inspelningar som jag gjorde långt innan ljud blev ett särskilt intresse, det känns bra om jag skulle märka att minnet bleknat men helst minns jag rösten och alla de andra morfarljuden i huvudet.

Grattis morfar!

Inga kommentarer: