6 december 2012

Ljudkalendern - Lucka 6: Det trygga dundret


imcdb.org
Ett ljud som är märkligt frånvarande häromkring är snöplogarnas. Mullret på håll och det nästan aggressiva bullret precis när de passerar utanför huset. Det är ett fint minne från vintrarna i byn där jag växte upp. När man själv låg nerbäddad och det var svart utomhus hördes plogen köra fram och tillbaka på den smala raka vägen alldeles utanför. Det var ett tryggt ljud, och är det nog fortfarande även om jag inte får höra det på samma sätt i stan som där på landet. Det krävs en raksträcka intill huset för att få uppleva ljudet av plogen som drar fram i ordentlig fart, och så ser det inte ut vid min nuvarande adress. Tryggheten låg kanske i vetskapen om att någon var vaken där ute, och dessutom skötte om vår väg. Varför jag hör så få snöplogar ute på stockholmsgatorna väntar jag ännu på förklaringar till.

Jag ville försöka bjuda på ett plogljud i stil med dem jag tänker på och hittade ett ganska bra. Tack plogentusiasten som ägnade inte mindre än sju minuter åt att följa plogens framfart i Kungsängen en kväll för nästan tre år sedan.

Plog i arbete >>

Vill också rekommendera Lars Molins Midvinterduell där snöplogen bullrar fram gång på gång.

Inga kommentarer: